Hoogbouw met woorden

In het kader van de expo ‘Bouwen voor de eeuwigheid’ nodigen het Abdijmuseum en Poëziecentrum drie eigentijdse, gedreven woordkunstenaars uit. Ze bouwen vandaag, met woorden en klank, hun visie op een samenleving in verandering. Ze wonen in de stad maar zoeken graag de rand. Ze vangen in ijzersterke poëzie wat er nú toe doet: identiteit, # MeToo, onderdrukking, aandacht voor de natuur, bewust leven, racisme. ‘Bouwen voor de eeuwigheid’, een ver-van-mijn-bed-show in deze snel veranderende wereld? Niet voor deze drie jonge stemmen wiens literaire toekomst nu al schittert!

Schrijver-dichter-cowboy Christophe Vekeman leidt de avond in goede banen en trakteert op eigen verzen. De Nederlandstalige band WOLKEN brengt tussendoor wondermooie muziek en sluit af met een set.

Woordbouwers: Hind Eljadid, Lisette Ma Neza, Astrid Haerens. Muziek: WOLKEN. Presentatie: Christophe Vekeman. Copresentatie: Abdijmuseum Ten Duinen & Poëziecentrum. Met dank aan: Cultuurcentrum CasinoKoksijde, Bibliotheek Koksijde & jeugddienst de PIT. Met steun van: Vlaams Fonds voor de Letteren.

Hind Eljadid (24) is een geëngageerde slampoëet uit Antwerpen. Ze won de BILL Award 2019 voor jong talent en de Van Dale SPOKEN Award in 2018. Dagelijks is ze bezig met ‘spoken word’: ze geeft workshops, treedt regelmatig op en is de bezieler van ZonderWolk, een platform voor jonge woordkunstenaars. Eljadid haalt inspiratie uit het onrecht in haar omgeving en bouwt hier confronterende en sterke ‘slam poetry’ rond. Haar missie: mensen bewust maken van de wereld waarin ze leven.

Lisette Ma Neza (21) is een slamdichter en studente filmregie uit Brussel. Vorig jaar werd ze Belgisch Kampioen Slam Poetry en vice-wereldkampioen Slam Poetry in Rio de Janeiro. Haar inspiratie haalt ze uit haar omgeving: identiteit, #MeToo, maar ook de stad Brussel. De intensiteit van de stad maakt haar bewuster. Vorig jaar deed ze met een zelfgeschreven tekst over racisme mee aan Belgium’s Got Talent. Dit voorjaar bracht ze een indrukwekkende ode aan de Nederlandse taal op Eén in De Zevende dag.

Astrid Haerens (30) groeide op in West-Vlaanderen. Ze schrijft zowel proza als poëzie, treedt op als performer en werkt als freelance schrijfdocent. Ze wordt geprikkeld door haar habitat: de steden waar ze zich met open oren en ogen in voortbeweegt. In 2017 verscheen haar debuutroman Stadspanters(Polis). Datzelfde jaar lanceerde ze de online poëzieplattegrond Stadsklanken.be. Dit jaar presenteert ze er een poëtisch portret van het noorden van de Westhoek en haar bewoners. Volg Astrid via www.iedereendichter.be.

Christophe Vekeman (46), de Gentse schrijver met de kuif, studeerde af als psycholoog en schudt vlotjes romans, gedichten en verhalen uit z’n mouw. Hij schrijft over literatuur in De Morgen, verzorgt een wekelijkse boekenrubriek voor het Klara-programma Pompidou en staat geregeld op literaire podia in Vlaanderen en Nederland.

WOLKEN is de nieuwe Nederlandstalige liedjes-baby van electro-songwriter Rita Zipora en dichter/muzikant Robin Block. Hun EP verscheen dit voorjaar en werd warm onthaald: een akoestische gitaar, een zachte synthesizer en een vrouwen- en mannenstem nemen je mee in de wereld van WOLKEN. Onder andere de single ‘Vaart’ groeide uit tot een hit op Radio 1 die schreef: “Gezien hun klankkleur en poëtische teksten worden de muzikanten van Wolken vaak vergeleken met Spinvis en Eefje De Visser, en terecht. Maar zelf zijn ze ook fan van de Engelstalige singer-songwriters Sufjan Stevens of Fionn Regan.”

WOLKEN - Vaart (Official Music Video)

Ook interessant

Detail sacramentstoren van de 'oude kerk' (c) Grootseminarie Brugge
Museumverhalen

Primeurs bevat onze expositie ‘Bouwen voor de eeuwigheid’ zeker. Heel wat opgegraven stukken uit het depot werden nooit eerder aan het publiek getoond. Maar ook uit het Duinenarchief komt een stuk dat beslist een primeur is: een afbeelding van een belangrijk stuk uit de abdijkerk in Koksijde, meteen de allereerste eigentijdse tekening van het kerkinterieur.

Detail affiche 'Bouwen voor de eeuwigheid'
Museumverhalen Collectie

Dirk Vanclooster is directeur van het Abdijmuseum Ten Duinen en klapt uit de biecht over de nieuwe expo 'Bouwen voor de eeuwigheid'. "Tot in de zestiende eeuw hebben de Duinheren gebouwen opgetrokken en verbouwd in functie van hun noden. Bij de vele bouwcampagnes hebben de ambachtslieden die er werkten, ongelofelijk veel sporen nagelaten. Het zijn aanwijzingen die je niet altijd onmiddellijk opmerkt of waar je niet bij stil staat. In deze tentoonstelling hebben we ze samengebracht en geconfronteerd met eigentijdse maquettekunst."

De ruïnes van Vitskøl in Denemarken (www.kulturarv.dk)
museumbibliotheek

De cisterciënzerorde en het cisterciënzernetwerk: in overzichtswerken krijg je soms de indruk dat alle abdijen van de orde onder één noemer vallen. Daardoor vind je in zoveel geïllustreerde standaardwerken foto’s van de Duinenabdij volgens Pourbus of van de grote Vlaamse abdijschuren. Maar toch was er beslist ook regionale verscheidenheid. Dat is een van de onderzoekspistes van Éric Delaissé in zijn pas verschenen doctoraat over de Deense kloosters.