NAVIGO - Nationaal Visserijmuseum en Abdijmuseum Ten Duinen behalen het Q-label!
NAVIGO - Nationaal Visserijmuseum en Abdijmuseum Ten Duinen behalen het Q-label!

Abdijmuseum en NAVIGO behalen beiden het Q-label!

Nieuws

Het Abdijmuseum Ten Duinen en het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum behalen beiden het Q-label! Dat is een kwaliteitslabel dat Westtoer uitreikt. Het bevestigt dat beide musea inzetten op kwalitatieve dienstverlening. En dit niet alleen museaal, maar zeker ook toeristisch!

In 2018 werkten beide museumteams hard aan het dossier om het label te behalen. Beide organisaties werden doorgelicht en elk museum stelde enkele acties voorop om in de loop van de volgende drie jaar (2019-2021) aan te werken.

Burgemeester Marc Vanden Bussche: “Het is fijn dat ons harde werk wordt erkend door Westtoer en de toeristische sector. Het bestuur vindt het belangrijk dat ons personeel zich elke dag 100 % inzet voor klantvriendelijkheid in onze gemeente. Dit label bevestigt dat onze jarenlange inzet vruchten afwerpt!”


Stephanie Anseeuw, schepen van Cultuur en Musea: “In een toeristische gemeente als Koksijde-Oostduinkerke gaan erfgoed en toerisme hand in hand, dat bewijst dit traject eens te meer. Wij zijn trots op beide museumteams voor het behalen van dit kwaliteitslabel!” 

Twintig West-Vlaamse musea en attracties, twee daarvan in Koksijde!

Voor de eerste keer krijgen twintig West-Vlaamse musea en attracties het Q-label van het Provinciebedrijf Westtoer. Deze musea en attracties doorliepen het afgelopen jaar het kwaliteitstraject succesvol. Zij staan nu klaar om hun bezoekers nog beter te ontvangen.


In het totaal hebben ruim 280 toeristische ondernemers en organisaties het Q-label. Dit zijn West-Vlaamse logies, restaurants, cafés, toeristische infokantoren en bezoekerscentra. Met het kwaliteitslabel engageren ze zich om structureel aan kwaliteit en aan klantentevredenheid te werken. In 2018 heeft Westtoer het traject voor de eerste keer aangeboden aan musea en attracties. Musea en attracties zijn naast de hogergenoemde toeristische spelers belangrijke trekpleisters.


De collega’s verspreid over West-Vlaanderen

Na een positieve evaluatie besliste de jury om het Q-label toe te kennen aan twintig musea en attracties, verspreid over de vier West-Vlaamse toeristische regio’s (het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek, de Westhoek).

Naast het Abdijmuseum Ten Duinen en het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum, gaat het om:

Bakkerijmuseum in Veurne, Belfort (Musea Brugge), Bezoekerscentrum Jules Destrooper in Lo-Reninge, Hooge Crater Museum in Ieper, Eperon d’Or in Izegem, For Freedom Museum in Knokke-Heist, Fransmansmuseum in Koekelare, Groeningemuseum (Musea Brugge), Historium in Brugge, Kasteel Beauvoorde in Veurne, Käthe Kollwitz museum in Koekelare, Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke, Museum aan de IJzer in Diksmuide, Sint-Janshospitaal (Musea Brugge), Uilenspiegelmuseum in Damme, Volkskundemuseum (Musea Brugge), Westfront Nieuwpoort, Zwin Natuur Park in Knokke-Heist.

De bezoeker op de eerste plaats

Het Q-traject stelt de beleving van de bezoeker centraal. Tijdens een opleidingstraject kregen de deelnemende musea en attracties inzicht in de aspecten die een impact hebben op de beleving van bezoekers. Naast het leren en het uitwisselen van ervaringen met collega’s, bood een coach begeleiding op maat, ter plaatse in het museum.
De klantenreis werd volledig in kaart gebracht en de verbeteracties voor de komende drie jaar werden samen bepaald. De opleiding is niet enkel gericht op de leidinggevenden maar ook op de medewerkers die in contact komen met de bezoeker. Op die manier ontdekt iedereen hoe een bijdrage te leveren aan een betere bezoekersbeleving.


Tevreden klanten

Belangrijk in het traject van Q-label is het engagement van de deelnemers om de bezoekers te bevragen. Naast een mystery visitor die langs komt in de loop van het traject is de mening van de bezoekers cruciaal. Dankzij de tools van Westtoer kunnen de musea en attracties zich vergelijken met de andere deelnemers aan het traject en aan de slag gaan met de vele, soms verrassende suggesties van de bezoekers zelf.

Door hun deelname aan het Q-traject leggen teams samen een intensief traject af en bepalen ze hun prioriteiten met het oog op een continue klantverbetercultuur. Het Q-traject is dus ook voor musea en attracties het middel om de bezoeker dagelijks een goede service te bieden en blijvend in te zetten op de kwaliteit van de beleving.


Op www.q-label.be vind je alle West-Vlaamse toeristische ondernemingen en organisaties die het Q-label hebben.

https://images.memorix.nl/pwv/thumb/1600x1600/f8eaebae-1e88-53be-c77e-03458339cff3.jpg
Geplaatst door Abdijmuseum Ten Duinen

Ook interessant

Gerestaureerd schilderij monnik Niklaas De Roover © Art Salvage
Collectie

Niklaas De Roover (1750-1833). Dat is de man die afgebeeld staat op dit schilderij. Hij was de laatste monnik van de abdij Ten Duinen die al sinds de 17de eeuw verhuisd was naar Brugge. Dit schilderij werd overgekocht door het Koksijdse gemeentebestuur van de Karmelietessen in Brugge. De gemeenschap zusters wordt er immers opgegeven en de zusters zullen in andere kloosters intrekken. Ook voor het schilderij zochten ze dus een nieuwe thuis. Nu verrijkt het dus de collectie van het Abdijmuseum Ten Duinen.

Het wapen van Martinus Collé, geschilderd in het behandelde drukwerk  (Grootseminarie Brugge - foto door Abdijmuseum Ten Duinen)
Museumverhalen

Het Duinenarchief in het Grootseminarie blijft verbazen. Naast de grote reeksen, die min of meer beschreven zijn, diept de archivaris soms nog wat stukken boven waar ze nog niet aan toe raakte en waarvan enigszins onduidelijk is wat ze juist zijn. En dat levert soms mooie gelegenheidsvondsten op. Zoals een drukwerkje, schitterend verlucht met paginagrote afbeeldingen rond de overwinning van Duinenabt Martinus Collé op zijn tegenabt, Arnold Terrasse.

Baksteen met molenspel  © Abdijmuseum Ten Duinen, inv.nr. 033880
Collectie

In Vlaanderen werden vanaf de 13de eeuw bakstenen geproduceerd. Dit materiaal was al enkele decennia bekend in Noordwest Europa en won steeds meer aan belang. Ook de Duinenabdij was grotendeels gebouwd in baksteen. De collectie van het Abdijmuseum herbergt meer dan 600 verschillende types: goed voor meer dan 1200 digitaal geregistreerde bakstenen. Niet enkel de grote hoeveelheid bakstenen en vormvariëteiten zijn indrukwekkend. Sommige bouwkeramiek valt op door ingekraste of geschilderde motieven, inscripties, voet- en pootafdrukken.