Michelangelo. Het banket der verdoemden van auteur Didier Convard, scenarist Eric Adam en tekenaar Thibaud de Rochebrune.
Michelangelo. Het banket der verdoemden van auteur Didier Convard, scenarist Eric Adam en tekenaar Thibaud de Rochebrune.

Historische strips, een alternatief voor…

museumbibliotheek

Op zoek naar iets anders dan de zoveelste serie op tv of de blockbuster die keer op keer opnieuw wordt uitgezonden? Waarom niet eens een beeldverhaal proberen? Het aanbod is groot en divers, zeker van historisch geïnspireerde verhalen.

Striptekenaars en –scenaristen putten hun inspiratie vaak uit de geschiedenis, voeren historische personages op of enten hun soms fantastische verhalen op historische gebeurtenissen… Het is hun bedoeling niet om accuraat de werkelijkheid of feiten weer te geven. Alles is ondergeschikt aan het verhaal. Historische feiten, figuren en contexten worden daarbij vermengd met eigen interpretaties, aanvullingen en fantastische elementen.Michelangelo. Het banket der verdoemden van auteur Didier Convard, scenarist Eric Adam en tekenaar Thibaud de Rochebrune, is zo’n verhaal. Het is een bewerking van de gelijknamige roman van Convard, verschenen in 2012 bij het Franse Fayard.

Zicht op Dom van Milaan © Dark Dragon Books
Zicht op Dom van Milaan © Dark Dragon Books

Net als Dan Brown in de ‘Da Vinci Code’, ‘Het Bernini Mysterie’ en ‘Inferno’, zoekt Convard graag de esoterie op. Hij zinspeelt op intriges, bij voorkeur binnen de kerk, verwijzend naar de vroege geschiedenis van het christendom. Dit is in de bewerking door de Belgische scenarist Eric Adam en de Franse tekenaar Thibaud de Rochebrune niet anders. In dit verhaal lossen Michelangelo, een van de beroemdste kunstenaars uit onze geschiedenis, met Vittore, de provoost van Milaan, en zijn assistent Menanzzo drie opmerkelijke moorden in Milaan op. De gruwelijke misdaden herinneren aan de gewelddadige dood van de christelijke heilige Johannes De Doper.  

Het verhaal speelt zich af in de 16de eeuw, te Milaan en in de nabij gelegen cisterciënzerabdij van Morimondo. Na de inleiding met de executie van Johannes de Doper, volgt de introductie van de hoofdpersonages: Michelangelo, in Rome sakkerend op de opdracht om het plafond van de Sixtijnse kapel te beschilderen, en in Milaan provoost Vittore, die op een rustig moment bezoek krijgt van zijn assistent Menanzzo.

Wanneer een knecht bij Vittore en Menanzzo binnen stormt met het nieuws dat er in de doopkapel van St.-Ambrosius bij de dom een hoofd op een zilveren schaal werd gevonden, begint de zoektocht naar de dader. De auteurs laten vrij vroeg in het verhaal de moordenaar zien. Het is een grote, forsgebouwde man die zich Baphomet laat noemen. Gehuld in zwachtels met een rode cape over zijn hoofd en schouders, onthoofdt hij zijn slachtoffers met een gigantische bijl, nadat hij ze eerst heeft laten martelen. Wie is hij? Wie zijn de slachtoffers? Wie helpt hem? Waarom doet hij dit? Vragen die bij het lezen continue door het hoofd van de lezer gaan en zoals bij de Poirot-mysteries van Agatha Christie op het einde worden beantwoord.

Abdij van Morimondo ©Stefano Mengo (CC BY-NC-SA 2.0)
Abdij van Morimondo ©Stefano Mengo (CC BY-NC-SA 2.0)

De zoektocht naar de dader leiden Vittore, zijn assistent Menanzzo en later in het verhaal ook Michelangelo naar de cisterciënzerabdij van Morimondo. De abdij, gesticht in 1134, is een dochter van de Franse abdij van Morimond nabij Dijon. Gelegen op ongeveer 40 km van Milaan, kende ze na een periode van bloei een sterke terugval door plunderingen in de 14de eeuw en door de transformatie van abdij tot commanderij in de 15de eeuw. Deze historische evolutie is voor de auteurs niet relevant en laten ze dus volledig links liggen. Voor hen is de abdij de setting van hun thriller en daarbij beelden ze de abdij in al haar pracht af.

Zicht abdij van Morimondo, Milaan © Dark Dragon Books
Zicht abdij van Morimondo, Milaan © Dark Dragon Books

De gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op. De context en de rol van de verschillende personages worden binnen dit esoterische verhaal stap voor stap duidelijk. Vittore, Menanzzo en Michelangelo krijgen elk hun eigen tegenslagen op hun pad vooraleer ze het raadsel kunnen ontrafelen. Als toemaatje krijg je op het eind nog een korte interpretatie bij het meesterwerk van Michelangelo te Rome: het plafond van de Sixtijnse Kapel.

 Zicht pandtuin abdij van Morimondo, Milaan © Dark Dragon Books
Zicht pandtuin abdij van Morimondo, Milaan © Dark Dragon Books

Het beeldverhaal is een goede, bij momenten lugubere herwerking van een historische roman, die door de vele informatie en verwijzingen uitnodigt tot meerdere lezingen. Het is een ideale thriller om te lezen in deze verstilde corona-tijden, zeker als je houdt van raadsels, mysterie en intriges binnen een waar-achtig historisch kader. Wordt het reisverbod opgeheven, dan heb je meteen ook enkele bestemmingen voor een reisje naar Italië ...

Didier Convard, Eric Adam, Thibaud de Rochebrune, Michelangelo, Het banket der verdoemden, Dark Dragon Books, Breda, 2018.

Geplaatst door Dirk Vanclooster

directeur Abdijmuseum Ten Duinen

Ook interessant

Deze oorkonde uit 1228 werd aangekocht om de Abdijmuseumcollectie te verrijken.
Collectie Nieuws

Lokaal Bestuur Koksijde is er in geslaagd om tijdens een veiling in Brussel voor het Abdijmuseum Ten Duinen een unieke oorkonde aan te kopen. De originele oorkonde, nog voorzien van vier van de vijf zegels, dateert van Palmzondag 1228. Die ouderdom en de goed bewaarde zegels maken dat het stuk erg gegeerd bleek. De aankoopprijs bedroeg in totaal 15.625 euro inclusief kosten. Vanaf zaterdag 26 juni kan je de oorkonde bewonderen in het Abdijmuseum naar aanleiding van de thema-opstelling ‘Symbolen en tekens’.

Op mmmonk.be kan je terecht om door diverse manuscripten te bladeren!
Nieuws

Ongeveer 760 manuscripten uit vier oude kloosterbibliotheken, waaronder die van de Duinenabdij! Op mmmonk.be kan je binnenkort terecht om digitaal door parels van middeleeuwse handschriften te bladeren. Een website die in volle ontwikkeling is, dankzij de samenwerking tussen Openbare bibliotheek Brugge, het Grootseminarie Brugge, de Universiteitsbibliotheek Gent en het Bisdom Gent, waar al die manuscripten goed bewaard worden. Ook het Abdijmuseum stapt mee in dit avontuur als partner. 

Deze grenspaal tussen Frankrijk en België werd een paar meter opgeschoven (c) Facebook David Lavaux.jpg
Nieuws

Opschudding in Bousignies-sur-Roc, net over de Franse grens. Daar merkten ze op dat een grenspaal een paar meter verplaatst werd. Wellicht door een Belgische landbouwer uit het Henegouwse grensdorp Erquelinnes. Gevolg: België werd als het ware even groter! Frankrijk dan weer wat kleiner. Ondertussen smult de internationale pers van dit bizarre verhaal. Met het museumteam vroegen we ons af: hoe zat dat met de grenzen van de Duinenabdij en haar gebieden? Hoe bakenden zij hun grenzen af? En ontstonden daar nu en dan eens conflicten over?