Abdijmuseum Ten Duinen
Nieuws
vr cardboard beleving op de abdijsite

In het Abdijmuseum staat de VR-klok niet stil. Eind december vorig jaar was er de officiële opening van de Virtual Reality beleving en nu pakt het museum uit met fantastische extra’s om de beleving in en rond het museum nog aangrijpender te maken. Zo kan je vanaf midden april ook op de abdijsite terug flitsen naar de 15de eeuw met een cardboard bril én werd er in samenwerking met het technologiebedrijf Alfavision een VR beleving voor slechtzienden gemaakt met aangepaste audio.

Een rondleiding krijgen van de abt in de kerk, een koek mee grabbelen in de voorraadruimte van de abdij of een van de prachtig versierde Duinenhandschriften doorbladeren? Het werd een fluitje van een cent in het Abdijmuseum sinds eind vorig jaar. Toen ging een nieuwe wereld open in het Abdijmuseum, en dat mag je wel letterlijk nemen. Want sindsdien kan je terug floepsen naar het jaar 1490. Niet met een teletijdmachine, wel met een Virtual Reality bril.

Wat je ziet in de VR bestond echt? Ja!

Vandaag zet het museum verder in op een totaalbeleving in het museum en op de site. Zo kan je eind april ook in de vernieuwde VR-ruimte aanvullende informatie bij de VR vinden. Directeur Dirk Vanclooster legt uit: “alles wat je ziet in de VR-beleving is waarachtig. Met het museumteam hebben we zoveel mogelijk informatie gezocht over alle details. De vloer, de grootte van de ruimtes, de kledij, de zichtbare voorwerpen, het interieur, en ga zo maar door. Oude schilderijen werden bestudeerd. Manuscripten werden detaillistisch gefotografeerd. Vanaf eind april willen we over die zaken extra info geven aan de bezoeker in onze VR-ruimte. Aan de hand van foto’s van collectiestukken en archeologische opgravingen tonen we dat de VR heel dicht bij de realiteit aanleunt; het kon er echt zo uitgezien hebben eind de 15de eeuw. Ook in het museum zelf maken  we bij de collectiestukken die te zien zijn in de VR de nodige verwijzingen. Waar we te weinig gegevens over hadden, hebben we ons beperkt tot een neutrale voorstelling.”

VR beleven op de abdijsite

Een nieuw aangeklede VR-ruimte met extra infopanelen is niet het enige dat nieuw is in het Abdijmuseum, zo kan je ook met je eigen smartphone en een simpele cardboardbril op ontdekking gaan op de abdijsite zelf. De directeur van het Abdijmuseum gaat verder: “De ‘Ten Duinen@1490 app’ toont je unieke historische 360°-uitzichten van de middeleeuwse Duinenabdij. Door de app te downloaden kan je beleven hoe de abdij in Koksijde eruitzag in 1490 én kan je de verzameling grisailles ontdekken, die erkend werd als Vlaams topstuk! Gewoon even surfen naar http://www.tenduinen.be/vr met je mobieltje en je bent vertrokken! Vanaf midden april zullen we ook in het museum cardboardbrillen aanbieden. Dit geeft een mooie meerwaarde aan je sitebezoek.

Hoe gebruik je de 'Ten Duinen@1490' - app op je smartphone/tablet?

Video

VR voor slechtzienden

Het museum is fier dat het ook vanaf de paasvakantie een VR-beleving zal aanbieden voor slechtzienden. Dankzij de nauwe samenwerking met het technologiebedrijf Alfavision, die hiervoor contacten had met Toerisme Vlaanderen en Zicht op Cultuur,  kunnen slechtzienden vanaf de paasvakantie een VR beleven met aangepaste audio, waarin ze extra informatie horen over wat er getoond wordt. Ria Decoopman is gedelegeerd bestuurder, woordvoerder en coordinator van Zicht op Cultuur- Het Slechtzienden en Blinden Platform. Coopman heeft samen met enkele andere slechtzienden en blinden uit de organisatie het voortouw genomen in dit pilootproject en actief deelgenomen om deze blindenVR op punt te stellen.

“Dit is een mooie aanvulling op de zaken die we al hebben voor deze doelgroep. We mogen niet vergeten dat tot meer dan 60% van de blinden of slechtzienden, ooit heeft kunnen zien”, vertelt Dirk. “In het museum zelf zijn er braillepanelen aanwezig in elke zaal. Buiten kan men op de site op ontdekking gaan en bijvoorbeeld de versierde kraagstenen aanvoelen. Het wordt voor blinden of slechtzienden dus ook een fijne totaalbeleving, waarmee we heel blij zijn. Het museum zal de komende maanden verder inzetten op een gepaste communicatie, alsook uitbreiding van het aanbod naar deze doelgroep toe.”