Gerestaureerd schilderij monnik Niklaas De Roover © Art Salvage
Gerestaureerd schilderij met daarop monnik Niklaas De Roover © Art Salvage

Gerestaureerd schilderij van laatste Duinenmonnik nieuw in collectie Abdijmuseum

Collectie

Niklaas De Roover (1750-1833). Dat is de man die afgebeeld staat op dit schilderij. Hij was de laatste monnik van de abdij Ten Duinen die al sinds de 17de eeuw verhuisd was naar Brugge. Dit schilderij werd overgekocht door het Koksijdse gemeentebestuur van de Karmelietessen in Brugge. De gemeenschap zusters wordt er immers opgegeven en de zusters zullen in andere kloosters intrekken. Ook voor het schilderij zochten ze dus een nieuwe thuis. Nu verrijkt het dus de collectie van het Abdijmuseum Ten Duinen.

Geschiedenis van het schilderij

Hoewel we het raden hebben naar de kunstenaar, weten we toch heel wat over het schilderij. Zo weten we wel dat het portret dateert uit 1914. Het is namelijk een kopie van een originele tekening door J. Ducq in 1822, waarbij de 71-jarige monnik zittend afgebeeld wordt met in de hand een gebedsboek. Onderaan luidt de vertaling van het tekstbordje: "Heer Nicolaas de Roover, laatste overblijvende van de abdij Ten Duinen, gaf ons dit klooster (De karmelietessen planden in 1830 een nieuw klooster en De Roover betaalde daartoe volgens de kloosterkroniek 20.000 fr., n.v.d.r.), ingericht op 06 maart 1833. Dezelfde dag droeg de eerwaarde heer er het Heilige Sacrament op en dat was van zijn leven het laatst. Dit schilderij stelt hem voor op 71-jarige leeftijd."

Het schilderij voor & na de restauratie
Het schilderij voor & na de restauratie

Toestand en Restauratie:

Bij de aankoop van het schilderij, was de verflaag van het schilderij in een slechte staat en werd er beslist om deze zo snel mogelijk te laten restaureren. Dit was nodig zoals je kan zien op de foto. De opdracht van de restauratie werd gegund aan de firma Art Salvage, die het schilderij eind augustus kwam ophalen. Eerst werden het schilderij en de lijst behandeld tegen houtworm. Daarna volgde onder andere fixatie van de loskomende verflaag en het verwijderen en opnieuw aanbrengen van het vernis. Ook voor een nieuw ophangsysteem werd gezorgd. Het eindresultaat oogt veel levendiger en frisser dan voorheen. Sinds midden december is het schilderij terug in het Abdijmuseum, dat het werk digitaal zal ontsluiten via de online erfgoedbank Erfgoedinzicht.be. Uiteraard zal het in de toekomst ook tentoongesteld worden, bijvoorbeeld tijdens tijdelijke expo’s.

Geplaatst door Gianna Hubert

Wetenschappelijk medewerker collectiebeheerder - registrator

Ook interessant

De ruïnes van Vitskøl in Denemarken (www.kulturarv.dk)
museumbibliotheek

De cisterciënzerorde en het cisterciënzernetwerk: in overzichtswerken krijg je soms de indruk dat alle abdijen van de orde onder één noemer vallen. Daardoor vind je in zoveel geïllustreerde standaardwerken foto’s van de Duinenabdij volgens Pourbus of van de grote Vlaamse abdijschuren. Maar toch was er beslist ook regionale verscheidenheid. Dat is een van de onderzoekspistes van Éric Delaissé in zijn pas verschenen doctoraat over de Deense kloosters.

(c) Kris Vandevorst

Op 22 december 2016, tijdens de graafwerken op de werf van het nieuwe politiekantoor in de Ter Duinenlaan te Koksijde, vond een arbeider fragmenten van een menselijk skelet. Enige tijd later werd een vroegmiddeleeuwse begraafplaats met een vijftigtal graven blootgelegd, én de resten van een nederzetting met restanten van gebouwen van meer dan 13 eeuwen oud. Het agentschap Onroerend Erfgoed stond in voor de archeologische opgravingen en heeft nu het onderzoeksrapport volledig klaar.

Albertus Miraeus is in de 17de-eeuwse geschiedschrijving een naam als een klok. Hij publiceerde o.m. een hele reeks oorkonden uit allerlei overheids- en abdijarchieven: indrukwekkende boeken die nog altijd gebruikt worden. Minder bekend is dat deze kanunnik, humanist en filoloog (1573-1640) ook een kroniek schreef over het ontstaan en de groei van de cisterciënzerorde. En daarin komt uiteraard ook de Duinenabdij aan bod.